טיפול שורש

טיפול שורש הוא הליך דנטלי אשר יכולים להציל שן פגועה מפני עקירה. מדובר בסילוק רקמה דלקתית, נמק מתעלות השורש או טיפול בדלקת העצם התומכת בשן. טיפולי שורש יש לבצע בהקדם האפשרי כדי להימנע מהחמרה וממצבים בלתי הפיכים בהם עלולים לאבד את השן.

בעמוד הזה תוכלו לקרוא ולהבין את כל מה שצריך לדעת על טיפול שורש.

מתי צריך לבצע טיפול שורש?

הסיבה המרכזית בגללה מבצעים טיפול שורש היא דלקת בשן. דלקת נגרמת לרוב כתוצאה מהתקדמות של עששת מכותרת השן לעבר רקמת המוך שנמצאת בתוך השן. מוך השן הוא החלק המרכזי של השן.

עששת היא זיהום הנגרם על ידי חיידקים שנמצאים על השיניים ומפרישים חומרים שגורמים לשן להתפרק. בשלבים הראשונים העששת גורמת לפירוק השכבות הקשיחות של השן שהן האמייל והדנטין ובסוף, אם לא מטפלים בדלקת, היא מגיעה אל מוך השן שהיא שכבה רכה המכילה כלי דם ועצבים.

זהו השלב בו מתחילים כאבים חזקים. הדלקת עלולה להתפשט מעבר לשורש השן, לעצם הלסת אשר תומכת בה. במצבי כאב קשים ניתן להזמין רופא שיניים עד הבית כדי לבצע בדיקה ראשונית.

טיפול שורש

מה עושים בטיפול שורש?

הטיפול הוא בעצם חיטוי וניקוי יסודיים של שכבות השן העמוקות ביותר מהדלקת והחיידקים. הטיפול בא בעצם להחליף את הטיפול שהיה נהוג לפני כן והוא עקירת השן. זוהי האופציה היחידה להצלת השן וכאשר מזוהה הצורך בכך יש לעשותו במהירות כדי שהנזק לא ילך ויתפתח.

השלב הראשון

השלב הראשון בטיפול הוא שלב האבחון שכולל לרוב צילומי רנטגן כדי לקבל תמונה מלאה על השן, מצב והיקף הזיהום הקיים בה. בנוסף, רופא שיניים בפתח תקווה יבדוק את הכותרת, החלק העליון של השן ואת השורשים והחיבור שלהם ללסת וימדוד את קרבתה של השן לעצבים, לסינוסים ולחלקים חשובים אחרים בפנים, כי לתכנן את הטיפול כך שלא יפגע בהם.

השלב השני

השלב הבא הוא הרדמה מקומית כדי לאלחש את האזור בו מתעתד להיות הטיפול. ההרדמה היא עמוקה ומגיעה עד לעומק שורשי השן. הרדמה זו חיונית כדי למנוע לחלוטין כאב. בניגוד לעבר, ההרדמה כיום היא כה חזקה כך שהמטופלים לא חשים כל כאב במהלך הטיפול.

השלב השלישי

כאשר האזור מורדם לחלוטין עוברים לשלב הבא בו קודחים חור קטן בכותרת השן במטרה להגיע אל מוך השן ואל תעלות השורש כדי להסיר את הרקמה הנגועה. מוך נגוע או פגום מוסר בזהירות באמצעות מכשור מיוחד. לאחר מכן מנקים ומחטאים את פנים השן מחיידקים.

השלב הרביעי

מיד לאחר מכן אוטמים את התעלות בחומר מיוחד כדי למנוע זיהום נוסף. בגלל הטיפול כותרת השן עלולה להתפרק. לכן מרכיב עליה הרופא מבנה זמני שישמור עליה עד לשלב השיקום והשחזור.

השיקום מתבצע באמצעות כתר המולבש על השן המטופלת כדי לספק הגנה מפני נזק עתידי וכדי לשקם אסתטית את המקום.

איך להימנע ממצב המצריך טיפול שורש?

כדי לא להגיע למצב של טיפול שורש חשוב להקפיד על היגיינת הפה. לצחצח שיניים באופן עקבי ויעיל, להשתמש בחוט דנטאלי, לבקר פעם בתקופה אצל שיננית, לאמץ הרגלי תזונה בריאים, להקפיד על שתיית מים ולהימנע מעישון

לסיכום, טיפול שורש הוא, כאמור, הליך דנטלי חשוב שמציל את השן מעקירה ומקל על כאבים חזקים הנגרמים מזיהומים בשן. עם ההתקדמות הטכנולוגית הרפואית ההרדמה אפקטיבית ומאפשרת הליך ללא כאבים.

חשוב לבקר באופן תדיר אצל רופא שיניים כדי לבדוק שלא מתפתחים תהליכים דלקתיים משמעותיים. במידת הצורך אפשר לפנות לשירותי רפואת שיניים דחופה בפתח תקווה.

לקבלת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות השאירו פרטים: