עקירת שן בינה כלואה

זה נשמע אמנם מפחיד ולא נעים בכלל, אבל עקירת שן בינה כלואה יכולה להביא להקלה משמעותית של כאבים קשים. אם רופא שיניים מומחה החליט שעליכם לעקור את שן הבינה המציקה, אז כנראה שאין מנוס. מה זו שן בינה כלואה ומדוע נדרשת עקירה שלה? את כל הפרטים אתם מוזמנים לקרוא במאמר שלפניכם.

עקירת שן בינה כלואה

שיני בינה הן שיניים טוחנות הצומחות בצידי הפה, שן אחת בכל צד, בלסת העליונה והתחתונה. בסך הכל יש לנו ארבע שיני בינה. שיני הבינה בוקעות לרוב בשלב מאוחר יותר לעומת השיניים האחרות, בסוף גיל ההתבגרות ולעיתים אף בשנות העשרים.

שיני בינה שהן בריאות וצמיחתן תקינה, מסייעות ללעיסת המזון, בעיקר מזון קשה. אך אם לשן אין מרחב צמיחה והיא נכלאת בתוך החניכיים, עלולות להיווצר בעיות ואז נדרשת עקירת שן בינה כלואה

שן בינה כלואה או שן שצומחת בהטיה ובצורה לא תקינה עלולה לגרום למספר מצבים דנטליים בעייתיים:

1. דלקת של הרקמה הרכה אשר מקיפה את כותרת השן בבקיעה חלקית. זהו הגורם העיקרי שגורם לכאבים ולעקירת השן.
  2. פגיעה בשן הטוחנת הסמוכה בשל ספיגת השורשים שלה כתוצאה מחיכוך בינה לבין השן הכלואה. תופעה נוספת הנגרמת ממצב של חיכוך השיניים היא עששת וחור בשן.
  3. ציסטות וגידולים בלסתות.

תסמינים נפוצים המעידים על שיני בינה כלואות

שן בינה כלואה היא מצב בו השן אינה יכולה לפרוץ כראוי או להשלים את דרכה אל חלל הפה עקב חוסר מקום או מיקום לא נכון בלסת. תסמינים והשלכות של שיני בינה כלואות יכולים להשתנות באופן משמעותי בין מטופל אחד למשנהו.

כאב ונפיחותפריצת השן עלולה לגרום לנפיחות באזור הלסת ולכאבים מקומיים.
תגובות דלקתיותאדמומיות, נפיחות, ולעיתים גם דימום של החניכיים הסובבות את אזור השן הכלואה.
השפעות על הנשימהריח רע מהפה וטעם לא טוב הם תוצאה של הצטברות של מזון וחיידקים באזור שאינו נגיש לניקוי יסודי.
בעיות תפקודיותקושי בפתיחה או סגירה של הפה יכול להוות סימן לבעיות הנובעות משן בינה כלואה.
שיני בינה כלואות חלקיתכאשר השן פורצת באופן חלקי מהחניכיים, קשה מאוד לשמור על היגיינה נכונה באזור, מה שעלול להוביל לעששת, זיהומים, ובעיות נוספות

מצבים העיקריים בהם ימליץ רופא שיניים על עקירת שן בינה כלואה

• זיהום סביב השן.
  • נגע של עששת שלא ניתן לשחזור.
  • צורך בהפחתת גידול או ציסטה בסביבת שן הבינה.
  • הרס של שן סמוכה.
  • הרס של העצם, בעיקר בין שן הבינה לבין הטוחנת הסמוכה לה.

ניתוח עקירת שן בינה כלואה

בשל מיקומה הבעייתי של השן, רוב העקירות של שיני בינה נעשות בהליך כירורגי, בטח כשמדובר בשן כלואה. העקירה נחשבת לכירורגית בשל הצורך להפשיל את החניכיים או לפצל את השן לחלקים כדי להוציאה. המיקום הבעייתי אינו מאפשר את שליפתה באמצעות צבת.

ניתוח עקירת שן בינה כלואה מתבצע במרפאת השיניים. בתחילה ניתנת הרדמה מקומית על-מנת להרדים את האזור.

בתחילת התהליך של עקירת השן, הרופא פותח את רקמת החניכיים שמעליה ומוציא את העצם שמכסה אותה. כעת הוא מפריד את רקמת החיבור מהעצם ואז מוציא את השן. לעיתים, כאמור, מתבצעת שבירה של השן לחתיכות קטנות כדי להקל על העקירה.

לאחר ניתוח עקירת שן בינה כלואה נדרשים תפרים. חלק מהתפרים נעלמים מעצמם ואת חלקם יש להסיר במרפאת השיניים לאחר מספר ימים. לאחר העקירה תונח תחבושת על המקום כדי לעצור את הדימום.

ברוב המקרים תקופת ההחלמה נמשכת רק מספר ימים. כמובן שמומלץ לקחת משככי כאבים לאחר עקירת שן בינה כלואה.

הכנות מוקדמות לפני הטיפול

לקראת טיפול בעקירת שן בינה כלואה, חשוב לפנות לטיפול מוכנים, על מנת להבטיח את ההתמודדות הטובה ביותר עם התהליך ולצמצם תחושות לא נעימות לאחריו.

תזונה וצום

אין צורך להימנע מאכילה לפני הטיפול, אך מומלץ לאכול ארוחה קלה. הסיבה לכך היא שאכילה מספקת אנרגיה ומונעת תחושת חולשה או סחרחורת. כמו כן, מיד לאחר הטיפול, ייתכן שתתקשה לאכול במשך מספר שעות, ולכן חשוב לקחת זאת בחשבון.

התאמות תרופתיות

על פי המצב הרפואי האישי, עשוי להיות צורך להפסיק זמנית את נטילת מדללי דם או להתחיל בקורס אנטיביוטיקה למניעת זיהומים. ההחלטות בנושא יתקבלו בשיתוף פעולה עם הרופא, לאחר הערכה מקיפה של הצרכים האישיים והמצב הבריאותי.

צילומים והערכת מצב

צילומים משחקים תפקיד חשוב בהכנה לטיפול, כאשר הם מסייעים לרופא להעריך את מצב חלל הפה, השן המעורבת והשפעת הטיפול על השיניים והרקמות הסמוכות.

הרופא יבחר בסוגי הצילומים המתאימים ביותר לכל מטופל, הכוללים צילום רנטגן, צילום פנורמי להערכת מצב השיניים והסינוסים, וצילום CT להערכת סיכונים ומניעת פגיעה בעצבים או איברים סמוכים.

הערכה רפואית מקדימה

לפני הטיפול, יתקיים תשאול מקיף ובדיקות כלליות, שמטרתן להעריך את מצבכם הרפואי. חשוב לעדכן את הרופא על כל שינוי במצב הבריאותי, מחלות רקע, תרופות קבועות, וכל פרט נוסף הרלוונטי להכנה לטיפול.

צילום של שן בינה כלואה

התמודדות עם חששות מהטיפול

פחד מטיפולי שיניים הוא תחושה נפוצה, אך יש דרכים להתמודד עימו. חשוב לזכור שאתם לא לבד בהתמודדות עם דנטופוביה, וקיימות שיטות שיכולות לעזור:

1. בחירת הרופא: מצאו רופא שיניים שאתם סומכים עליו ומרגישים בנוח לדבר איתו על חששותיכם.
  2. שיחה פתוחה: דון בפחדים ובחששות עם הרופא, על מנת למצוא יחד דרכים להקל על החוויה.

11 טיפים להאצת ההתאוששות לאחר העקירה

1. לאחר עקירת שיניים יש מדימום קל של נימי הדם באזור העקירה ואין צורך להיבהל מכך. זוהי תופעה שכעלה ב-24 השעות הראשונות.
  2. במידה והדימום גובר, יש ללחוץ בנגיסה עם גזה נקיה במשך 10-20 דקות על אזור העקירה. במידה והדימום לא נחלש, חשוב ליידע את רופא השיניים.
  3. מומלץ לעשות קומפרסים קרים מחוץ לפה.
  4. מיד לאחר העקירה, כאשר השפעת ההרדמה עדיין לא פגה, יש להיזהר מלנשוך את הלחי.
  5. לאחר העקירה חשוב להימנע מכל פעילות פיזית כדי לא להגביר את הדימום.
  6. מומלץ לאכול מאכלים קרים ורכים בלבד. אפשר להוסיף בהדרגה מזונות מוצקים.
  7. אין להשתמש בקשית שתייה בימים הראשונים. פעולת השאיבה מהקשית עלולה לשחרר את קריש הדם שנוצר ולעכב את הריפוי.
  8. לאחר היום הראשון, רצוי לשטוף את הפה בעדינות עם מי מלח חמימים כדי להקל על הכאב ולהפחית את הנפיחות. כפית מלח בכוס מים בינונית.
  9. 48 שעות לאחר העקירה אסור לעשן. תנועת המציצה של הסיגריה עלולה לשחרר את קריש הדם ולעכב את הריפוי התקין של האזור.
  10. יש להימנע מלגעת באזור העקירה עם האצבע או לשפשף עם הלשון.
  11. ניתן להמשיך ולצחצח את השיניים, אך בזהירות.

עקירת שן בינה עושים רק אצל מומחה

עקירת שן בינה כלואה צריכה להיעשות רק על-ידי רופא שיניים מומחה, בעל ניסיון בעקירות מסוג זה. לקבלת כל הפרטים אתם מוזמנים ליצור קשר עם רופא שיניים בפתח תקווה, בעל שנים רבות של וותק וניסיון.

שאלות ותשובות על עקירת שין בין כלואה

מהן האינדיקציות לעקירת שן בינה כלואה?

דלקת, זיהום, הרס שן סמוכה, וצורך בהסרת גידול או ציסטה.

מהו ההליך הנפוץ לעקירה כזאת?

ניתוח כירורגי הכולל הפשלת חניכיים ולעיתים פיצול השן.

מהם הסיכונים הקיימים בעקירת שן בינה כלואה?

דימום, זיהום, ואולי נזק לשיניים או עצמות סמוכות.

כיצד ניתן להקל על תהליך ההחלמה לאחר עקירה?

שמירה על היגיינת פה, מנוחה, קומפרסים קרים, והימנעות מפעילות פיזית.

מתי יש לפנות לרופא אחרי העקירה?

במידה ומתפתח דימום ממושך, כאבים חריפים או סימנים של זיהום.

האם ניתן למנוע צורך בעקירת שן בינה כלואה?

ניטור וטיפול מוקדם יכולים לסייע, אך לעיתים העקירה היא האופציה הטובה ביותר.

לקבלת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות השאירו פרטים: